• Hits: 1445
ImageAlsof we nog niet genoeg getergd, gestalkt en overdonderd worden met reclame, wil Microsoft er nog een schepje bovenop doen. De softwaregigant wil reclame in haar tekstverwerker Word, rekenblad Excel en het besturingssysteem Windows. Alstublieft. Het concern voelt duidelijk de hete adem van Google in haar nek en wil haar concurrent te snel af zijn. Voor de consument heet dat: "De software wordt goedkoper", dixit Craig Mundi, ontwikkelings- en strategisch directeur van Microsoft, afgelopen weekend in een interview met de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.

In dat interview vertelde de Microsoftdirecteur dat er drie manieren bestaan om voor software te betalen: kopen, abonnement of laten sponsoren met reclame. Microsoft doet het vooral met de eerste twee manieren. Nu Google een online tekstverwerker gratis aanbiedt en sponsort met reclame denkt Microsoft een businessmodel met een gelijkaardige strategie te ontwikkelen. Mundi denkt daarbij niet alleen aan reclame in Word maar ook in Excel en het besturingssysteem Windows zelf.

Niet alleen Googles eigen kantoorsoftware doet Microsoft beven, ook de samenwerking met Yahoo zint de softwarereus niet. Zeker niet, omdat Microsoft eerder dit jaar vruchteloos probeerde Yahoo in te lijven in de eigen rangen. Nu gaat Google vanaf eind september reclame plaatsen op Yahoo!-websites in de VS en Canada. Naar die (geplande) samenwerking loopt momenteel een anti-trustonderzoek. (mb)